Hålet i stängslet: Resor med den latinamerikanska litteraturen

(H:ström, 2024)

Från Mexiko i norr till Argentina i söder rymmer Latinamerika en rik skönlitteratur, färgad av en dramatisk historia och samtid. I Hålet i stängslet ger författaren och essäisten Henrik Nilsson personliga perspektiv på både kontinentens prosa och poesi. Spåren sträcker sig tillbaka till 1500-talet och leder ända fram till några av dagens viktigaste röster, som mexikanskan Cristina Rivera Garza och colombianen Juan Gabriel Vásquez.

I vissa av bokens kapitel står en särskild strömning i fokus, exempelvis litteraturen som uppstått i det mexikanska våldets spår. Andra gånger är den röda tråden en viss genre, som den argentinska novellistiken eller den nya latinamerikanska litterära reportagekonsten. I centrum för några texter står en geografisk plats, till exempel mångmiljonstaden Mexico City eller den brasilianska delstaten Bahia. Allt är filtrerat genom Henrik Nilssons egna iakttagelser från många resor över den amerikanska kontinenten – från ett dimmigt Lima och ett hotell i Montevideo, till honduranska ruinstäder och colombianska biljardsalonger.

Hålet i stängslet nominerades till Stora fackbokspriset 2024.

Pressröster om Hålet i stängslet: Resor med den latinamerikanska litteraturen:

”Det finns fortfarande hängivna introduktörer av spanskspråkig litteratur i Sverige. En av de bästa är Henrik Nilsson, författare, essäist och översättare av spansk- och portugisiskspråkig poesi. Hans nya bok, Hålet i stängslet: Resor med den latinamerikanska litteraturen, är en veritabel skattkista, som alla med minsta intresse för skönlitteratur bör kasta sig över och vittja på lästips […] Han skriver inte bara om litteratur som en expert utan som en medmänniska och läsare som älskar sitt ämne, skönlitteraturen, men också språket, människorna, länderna och platserna han besöker och återbesöker.” Axess

”Det börjar och slutar i Dominikanska republiken, dit de första europeiska skeppen och upptäckarna kom. Ett halvtmillennium senare simmar författaren Henrik Nilsson ut i samma vatten, så långt att han precis inte bottnar. Några meter längre ut är strömmarna starka. Just så tar han sig också an den latinamerikanska litteraturen i Hålet i stängslet: han vågar […] Det saknas nu inte namn och titlar i Hålet i stängslet, men Henrik Nilsson väcker lusten att ta sig an och fördjupa sig i den latinamerikanska litteraturen. Just lusten är viktig, och den förmedlar Nilsson genom sin blick, filosoferandet och dividerandet, i känslan av att alltid vara på väg.” Karavan

”En stærk episode i Hålet i stängslet er et besøk på den gamle gravplassen fra 1800-talet i den colombianske byen Medellín, San Pedro-kirkegården, en slags latinamerikansk Père Lachaise av falleferdig romantikk och staselige mausoleer. I sin tid ble den bygget for byens merkantile eliter, men den er nå blitt det populære gravstedet for moderne gangstere og kokainkonger. […] Men himmelen mørkner, og under et styrtregn søker forfattaren ly under et gravtak, der han står lenge, med ensomme tanker. Ikke et glimt av mennesker – han har blitt etterlatt bland de avdøde. Ved andre anledninger finner Nilsson av og til hjelp fra initierade guider – reformerte kriminelle eller diktskrivende rusmisbrukere – til sine utflukter i bakgatene og i nattelivet. Disse legger historiene sine till forfatterens egne inntrykk. […] Men Nilsson klarer också å fange opp manneskelig rikdom i alt dette, og å fornemme en kontinuerlig kamp for fremtidige muligheter, i det individuelle eller sosiale liv.” Ny Tid, Norge

”Två språk bestämmer förståelsen: portugisiskan och spanskan. Många enskilda författare – såväl levande som döda – bestämmer hans litterära bilder. Hans beläsenhet är stor och den blir större på platserna […] Det mest tilltalande – sympatiska kunde jag säga – med boken är känslan att bli medtagen på ett både läst och resande äventyr. Så fungerar ju litteratur i sig, när den är som bäst […] Det som gör Nilssons bok så bra, är hans speciella ton, som präglas av en sällsynt kombination av stor kunskap och ödmjukhet inför uppgiften.” Nydahls Occident